Vitál anyagok és a hosszú élet

Mindannyian szeretnénk sokáig élni úgy, hogy idős korunkra ne a gyógyszerek számolgatásával teljenek nyugdíjas napjaink, és ha lehet, elménk frissességét teljesen megőrizhessük. Annak ellenére, hogy a szomszédos Ausztriától a mai napig nagymértékben eltérnek az alapvető élettani mutatóink –sajnos negatív irányban- számunkra sem elérhetetlen ez a cél.

2008-ban a National Geographic égisze alatt látott napvilágot egy hosszú humán megfigyelési program, mely célja az volt, hogy megállapítsák, vajon hol élnek az emberek 100 évig egészségben (könyv: Dan Buettner – A hosszú élet oázisai). A mi szempontunkból többek között az teszi érdekessé a tanulmányt, hogy hazánktól 1600km-re Szardínia szigetén léteznek, olyan települések ahol az idősödő lakosság életkora nagyon gyakran átlépi a százéves határt.

 

 

 

Mi a titok?

Természetesen a szüleinktől kapott genetikánk is szerepet játszik az életkorunk alakulásában, ám több tudós vélekedik úgy, hogy az életmód hatékonyabban képes befolyásolni mikor jön el életünk utolsó napja. Szardínián élő 90-100 éves pásztorok minden reggel kihajtják az állatokat a hegyi fennsíkokra, ami egy megterhelő hazai „cardio edzésnek” felel meg. A nap nagy részét stressz és kipufogógáz mentesen a természetben töltik, majd a munka végeztével magas resveratrol tartalmú cannonau szőlőből készült vörösborral hűtik le a torkukat. A vörös szőlőfélékben található resveratrol nevű polifenolt a tudomány régóta a hosszú élet molekulái között tartja számon, mert csökkenti az erek falában kialakuló meszes lerakódásokat és rákellenes hatása is régóta bizonyított. Az is figyelemreméltó, hogy állattartó populációról beszélünk, mégis jóval alacsonyabb a húsfogyasztásuk, mint az átlagos európai lakosoknak. Fő táplálékaik között szerepelnek: különféle házi sajtok, kecsketej, masztikaolaj, ezzel szemben alig fogyasztanak ipari élelmiszereket. A kutatócsoport más földrészeken is talált a matuzsálemeket. A California állambeli Loma Lindán élő, személyautót vezető, üzleti életben aktív városi emberek között is bőven akadtak százévesek, ám főként az adventista, sportkedvelő, vegetáriánusok között kellett keresni őket. Ha azonban a vizsgált népekről szerzett információkat a tiszta tudomány nagyítólencséjén át vizsgáljuk, akkor következőkben rejtőzködhet a hosszú életünk záloga:

–         sok mozgás

–         kevés stressz

–         magas antioxidáns tartalmú gyümölcs és zöldségfogyasztás

–         telítetlen zsírsavakban gazdag étrend

–         pozitív életszemlélet

–         kevés hús

–         minimális feldolgozott élelmiszerek

Sohasem késő a felsorolt szempontok szerint élni a hétköznapjainkat, de gyermekeinket már ebben a szellemben érdemes nevelnünk. Talán tekinthetünk ezekre a „szabályokra” úgy, mint a hosszú élet zálogára. Régóta tudjuk, hogy a növényi antioxidánsok, flavonoidok segítenek az érrendszer karbantartásában és a rák kialakulását is jelentősen hátráltatják. Kevesen tudják, hogy az Omega-3 többszörösen telítetlen zsírsavak mennyire fontosak a kognitív képességeink fejlődésében. A telítetlen zsírsavakban gazdag ételek általában a mediterrán konyhákra jellemzőek, de érdemes étrend-kiegészítőként is fogyasztanunk. Ékes bizonyítéka ennek az, hogy a brit kormány már fontolóra vette –ha mára már be nem vezette-, hogy az általános iskolákban kötelezővé teszi (és finanszírozza) az EPA és DHA zsírsavak fogyasztását. Ezen zsírok legismertebb forrás a hideg vízi halak, ám az emberi szervezet számára leghasznosíthatóbb formában a kender magjából kipréselve juthatunk hozzá.

Számtalan kísérlet bizonyítja, hogy azok a gyermekek, akik édesanyja a várandósság alatt Omega zsírokban gazdag étrendet tartott, jelentősen jobban teljesítettek az értelmi képességeket vizsgáló teszteken. A harmadik trimesztertől kezdve rohamosan megindul a gyermekek központi idegrendszerének fejlődés, amely 7 éves korunkra nagyjából be is fejeződik, viszont még 16 éves korukig folyamatosan finomodik. Az első harmadra tehető a szenzomotoros (mozgás, egyensúly érzék, szaglás, tapintás…), a másodikra a beszéd és az utolsó hosszú időszakra a mentális képességek fejlődése. Ebben a hosszú időszakban szüksége van az agyunknak olyan növényi zsírsavakra, amelyeket egyszerűen csak Omega-3 -nak hívunk. Agyunk tömegének nagy részét ez az anyag teszi ki, így tehát ha a porontyunk év végi matematika jegyén szeretnénk javítani, akkor a legegyszerűbb, ha az agysejtjei működését segítjük Omega-3-al.