A két legismertebb vitamin

A „magyar” C-vitamin

A magyar emberek nagy büszkesége, hogy a C-vitaminnal kapcsolatban Szent-Györgyi Albert 1937-ben orvosi Nobel-díjat kapott.

A C-vitamin vízben oldódó vitamin, az emberen kívül csak a tengerimalac nem képes előállítani, egyéb állatfajok képesek a szervezetükben szintetizálni. Nekünk külső forrásból kell a C-vitamint pótolni, ennek forrásaként szolgál az étkezésünkben többféle zöldség és gyümölcs, pl. citrusfélék, bogyós gyümölcsök, paprika, káposztafélék stb.

A C-vitamin legismertebb hiánybetegsége a skorbut, aminek az elkerüléséhez az átlagos étrend is elegendő C-vitamint tartalmaz. Jelenleg a hatóságok által javasolt 80 mg bevihető pl. napi 3 alma elfogyasztásával. Érdemes azonban tudni, hogy az egyéni igény ettől lehet jóval magasabb, ezért az étrend-kiegészítőkben a napi maximum bevitel akár 2000 mg is lehet.

Érdemes több grammnyi C-vitamint fogyasztani, főleg a vírusoktól és baktériumoktól hemzsegő időszakban, ősztől-tavaszig.

A C-vitamin szükséges a bőr kollagénjének képződéséhez, hiánya a bőr töredezettségét és kiszárdását okozza. Ugyancsak kell C-vitamin a fogíny, a vérerek, a csontok és a fogak fejlődéséhez, a regenerációhoz és gyógyuláshoz. Az égési sérülések, sebek, fogínyvérzés gyógyításában és a hegképződésben is segíthet. Javíthatja a fertőzésekkel szembeni ellenálló képességet és nehezíti a nagymértékű gyulladások kialakulását.

A növényekben a C-vitaminnal együtt megtalálhatóak a bioflavonoidok is, melyek antioxidáns hatású vegyületek csakúgy, mint a C-vitamin, így érdemes étrend-kiegészítőkben is együtt fogyasztani ezeket.

A napfény „íze”, a D-vitamin

A napfény az élet alapfeltétele, nem meglepő, hogy a napfény által termelt D-vitamin az egyik legalapvetőbb, legtöbb szervre ható építőeleme az emberi szervezetnek, amely hatással van nemcsak a csontok és az idegrendszer fejlődésére, de az immunrendszer működésére, sőt, számtalan súlyos betegség kialakulására is, mint például a gyerekkorban kialakuló cukorbetegségre.

Drámai a magyar lakosság D-vitamin-hiánya a téli és kora tavaszi hónapokban, különösen a kisgyermekeknél. Megdöbbentő az adat, a magyarok a szükségesnek tartott D-vitamin mennyiség alig 2-4%-hoz jutnak csak hozzá. A napfény hatására képződő D-vitamin mennyisége az időskorra erősen csökken. Hiányának káros következményei 10-20 év múlva is jelentkezhetnek izom-, csont-, légző- vagy idegrendszeri problémák képében. A D-vitamin-hiány által legveszélyeztetettebb csoportok a terhes nők, a gyerekek és az idősek.

A D-vitamin-hiány megszüntetésével a magyarok halandósága 7-10%-kal csökkenne, az átlagéletkor pedig 2-3 évvel nőne! Kevesebb lenne  a magas vérnyomású, a depressziós és az Alzheimer kóros  betegek száma is és csökkenne az infarktus és a stroke előfordulása.

A sejtfejlődésben játszott szerepe miatt a megfelelő D-vitamin-szint fenntartása különösen fontos a kisgyermekeknél. Gyermekkorban a csontok fejlődése mellett a megfelelő immunválasz kialakulásához és sok felnőttkori betegség megelőzéséhez elengedhetetlen a megfelelő D-vitamin-pótlás.